$headTitle

Digilabor

A békéscsabai Digilabor a hazai könyvtári rendszer első kreatív alkotótere (makerspace), melynek felszereltségét észak-európai és tengerentúli alkotóműhelyek inspirálták. A békéscsabai könyvtári alkotótér kialakítását, az infrastruktúra fejlesztését az EFOP-4.1.8-16 Európai Uniós projekt tette lehetővé. A 80 m2 alapterületű Digilabor kialakításával egy interaktív és jövőorientált alkotóműhely jött létre. A többfunkciós tér egyéni alkotásra és kiscsoportos foglalkozások megtartására egyaránt alkalmas. A foglalkozásokat a közös alkotás, az egymástól tanulás, a tudásmegosztás és a közösségi élményszerzés jellemzi.

  

A békéscsabai könyvtári makerspace  közvetlen előzménye a 2015-ben kialakított oktatóterem volt. Ugyanebben az évben a Békés Megyei Könyvtár lett az első 3D nyomtatóval rendelkező közkönyvtár. A Technológiai Oktatásért Alapítvánnyal közösen, 2016-ban első alkalommal szerveztük meg a 11-14 éves lányokat programozásra oktató Skool Klubot. 2017-ben – majd 2024-ben is – a Békés Megyei Könyvtárnak ítélték a Code Week Könyvtári különdíjat. A Digilabor kialakításáról az ötletgazda, Kertész Zoltán publikációkat közölt, több alkalommal előadást tartott hazánkban és a határon túl. Első alkalommal 2018 decemberében tartottunk foglalkozást a könyvtári alkotótérben. A 2019-es nyitás évében közel 700 fő látogatott el a tematikus programokra. 

Napjainkban Digilaborban négy darab 3D nyomtató, nyolc laptop, öt iPad, négy kéziszerszámkészlet, négy varrógép, egy plakátnyomtató és egy rajzgép található. Az eszközparkot LEGO építőelemek, társasjátékok, Micro:Bit és Arduino építőkészletek, LEGO robotok, mBotok, Ozobotok, BeeBot, ArTeC robotok, kiterjesztett (AR) és virtuális valóság (VR) eszközök, továbbá podcast- és könyvkötészeti felszerelések teszik teljessé. Az ismeretszerzést a könyvtárban hozzáférhető angol nyelvű szakirodalmi gyűjtemény segíti.

A helyiségben akadálymentesen elérhetők a kompetencia- és készségfejlesztő eszközök, valamint az élményszerű tudásszerzést biztosító könyvtári rendezvények. Az alkotótér elősegíti a STEAM készségek (tudomány, technológia, gépészet, művészetek és matematika) elsajátítását, népszerűsítését.

2024 év végéig 8142 fő vett részt a Digilabor könyvtári alkotóműhely valamely foglalkozásán. Programjainkra szeretettel várjuk az óvodás csoportokat, az általános- és középiskolás osztályokat, az óvónőket, pedagógusokat, oktatókat, valamint a család minden tagját! Bővebb tájékoztatás >>

A könyvtári alkotóműhely foglalkozásai több ponton támogatják az ENSZ Fenntartható Fejlődési Céljainak (SDG-k) megvalósulását, a társadalmi jóllét elérését.
 
  • A nagyméretű gépek önálló használatához egy felkészítés során nyújtunk segítségét, melyen megtanítjuk a biztonságos munkavégzésre. A Digilabor használati szabályzata, a műhely rendje az alábbi linkre kattintva érhető el.
  • A Digilabor alkotóműhelyben lehetőség van kötészeti berendezések és szerszámok helyben használatára. Számos készség- és kompetenciafejlesztő eszköz kölcsönözhető, melyről részletesen a TárgyTár szolgáltatás alatt olvashat.
  • Az alkotótér foglalkozásai érvényes olvasójeggyel látogathatók, mely a földszinti regisztrációs pultnál igényelhető.
  • 3D bérnyomtatással, illetve nagyformátumú nyomtatással kapcsolatban a bmk(kukac)bmk.hu e-mail-címre írt üzenettel kérhet bővebb tájékoztatást.

További életképek a Digilabor foglalkozásairól:

Önkénteskedés a Digilaborban

Ha esetleg kedvet érez ahhoz, hogy valamelyik témában ismereteit megossza, szívesen látjuk önkénteseink sorában. Ezzel kapcsolatban érdeklődjön a bmk(kukac)bmk.hu címen.

Panaszkezelés

A panaszrögzítés az alábbi űrlapon történik, melyre az intézményi szabályok szerint mihamarabb, legkésőbb 5 munkanapon belül válaszolunk.